Vi har fått gleden og æren av å innrede en av byens råeste leiligheter. Dette er grepene vi gjorde, og slik ble resultatet!
Nesten som en skjult skatt, helt på toppen av en klassisk bygård i Vika, ligger denne store og unike leiligheten. Rommene bader i menger av herlig dagslys fra enorme vinduer og rammene er av det arkitektoniske og moderne slaget. Utgangspunktet var flott – med en imponerende takhøyde, store proporsjoner og en lys, gjennomgående palett som lar rommene gli nærmest sømløst over i hverandre.
OsloDeco har innredet leiligheten, og her er det vi gjorde for å fremheve leilighetens fine karakter:
1. Ton i ton I denne leiligheten er alle vegger malt i ulike nyanser av grått, og ståldetaljer går igjen flere steder – på lamper, stikkontakter, kjøkkeninnredning, armaturer, osv. Slike stramme interiører i grått og stål har et kult futuristisk preg, som vi ønsket å bevare her. Derfor kjørte vi på med mer av det samme: mer grått (i mange nyanser) og mer stål. Tips: Når man blander ulike materialer, teksturer og nyanser i omtrent samme farge, trekkes blikket rundt i interiøret uten at inntrykkene blir for mange. Det blir harmonisk, men ikke kjedelig!
Grå flater og elementer i stål på kjøkkenet fra Bulthaup. På benken: Keramikkpotte Solid. Foto: Birgit Fauske
På hyllen: Freud espressokanne. Foto: Birgit Fauske
FOTOKUNST VENUS TRANSIT AV WOLFGANG TILLMANS. SHAGGY ULLTEPPE, NOGUCHI COFFE TABLE, DESIGNET AV ISAMU NOGUCHI I 1944, MODERN LINE SOFA, DESIGNET AV GRETA GROSSMAN I 1949. PLINTH CUBIC SIDEBORD I MARMOR. VELURPUTER OG LITEN DEKORPUTE, SALON FRA FERM LIVING. LILY LYSESTAKE OG AURA BORDSPEIL. FOTO: BIRGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
2. Rom for kunst I leiligheten henger det flere fantastiske kunstverk, og vi lot være å plassere for mange elementer foran eller rundt disse. Fordi flott kunst fortjener å stå i fred. Og dessuten er det en befriende følelse av å oppholde seg i rom med mye "luft". Ren luksus er det, å ha noen rene vegger og god plass mellom møbler og detaljer. Tips: Du trenger ikke fylle hver en krok, hver vegg eller ledig kvadratmeter med noe. Både i store og små boliger er det fint med noen "pusterom". Rydder du noe unna, vil noe annet bli mer synlig.
3. Sjarm Et interiør kan være aldri så rent og minimalistisk, men etter vår mening passer det alltid med små drypp av imperfekthet og sjarm. Blomster, rufsete planter, en ustrøket linduk, litt smårot. Det skal ikke være for mye dill, men noe fint å hvile øynene på som gir liv til interiøret.
MALERI AV HENRIK PLACHT, LAMPE, IC, DESIGNET AV MICHAEL ANASTASSIADES FRA FLOS OG LYS GRÅ PLANT BOX. KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
FOTOKUNST, IN FLIGHT ASTRO II AV WOLFGANG TILLMANS OG SPAGHETTI STOL, DESIGNET AV GIANDOMENICO BELOTTI FOR ALIAS. FOTO: BIRGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
4. Riktige proposjoner Når man velger møbler, detaljer og tepper til et rom er det viktig å ta hensyn til størrelsen på rommet. Det er ikke sikkert det synes så godt på bildene, men denne stuen er faktisk hele 12 meter lang (!). Her måtte vi go big. Det rufsete teppet er så stort som 4 x 3 meter, og de to Modern Line-sofaene med 2,4 meter lengde er plassert nesten tre meter fra hverandre. Tips: Om man er så heldig å ha ha god plass til det, er det flott å trekke to motstående sofaer – eller sofa og lenestoler – langt fra hverandre. Det gir et eksklusivt preg.
MODERN LINE SOFA, FOTOKUNST VENUS TRANSIT AV WOLFGANG TILLMANS. FOTO: BIRGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
SHAGGY ULLTEPPE, NOGUCHI COFFE TABLE, DESIGNET AV ISAMU NOGUCHI I 1944, MODERN LINESOFA, DESIGNET AV GRETA GROSSMAN I 1949. PLINTH CUBIC SIDEBORD I MARMOR. MALERI AV HENRIK PLACHT. FOTO: BRIGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
5. Lag på lag Dette er en romslig leilighet med mange flotte arkitektoniske detaljer, som kommer best til sin rett uten for mange møbler. Allikevel trengte leiligheten å bli litt lunere. Tekstiler er som magi for et rom - det gjør akustikken bedre og skaper visuell dybde og varme. Vi hentet inn tepper på gulvene – noen skikkelig rufsete, noen enklere og noen litt blanke – for å markere soner i rommene. Sengetepper og puter i harmonerende farger tilfører liv og gjør helheten varmere og lunere.
Tips: Om du holder tekstilene i nesten samme farge, kan du dra på skikkelig med ulike teksturer og materialer uten at det blir rotete.
SENGEN ER REDD OPP MED HVITT SATENGSENGETØY, VELURPUTERG SENGETEPPET CRINKLE. SIDEBORD SLIT ER BRUKT SOM NATTBORD OG OPPÅ SENGEN STÅR STÅR RIPPLE KARAFFEL OG GLASS. I HØYRE HJØRNE SKIMTES KUNSTVERKET GHOST / GHOST AV TAUBA AUERBACH. FOTO: BIRGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
EAMES LOUNGE CHAIR FRA VITRA STÅR FINT VED SIDEN AV SLIT SIDEBORD. PÅ KONSOLLEN STÅR ET RUNDT WALLS SOTET SPEIL. PÅ VEGGEN HENGER KUNSTVERK AV BJARNE MELGAARDOG DIRK STEWEN. FOTO: BIRGIT FAUSKE KUNST: PER MELAND / FACE2FACE CREATIVES
TEKSTILER HAR SIN NATURLIGE PLASS PÅ BADET, OG OGSÅ HER ER DET FINT Å KOMBINERE ULIKE TEKSTURER OG NYANSER: KREMHVITT HÅNDKLE MED FRYNSER, OG HVITT HÅNDKLE MED VAFFEL- ELLER KREPPSTRUKTUR. SÅPER I BRUN FLASKEGJØR SEG FINT PÅ BADEKARET. FOTO: BIRGIT FAUSKE
DET STRAMME OG ARKITEKTONISKE BADET KLER GODT NOEN SKULPTURELLE PLANTER I ULIKE VASER OG POTTER. FOTO: BRIGIT FAUSKE
KONTOR MED SKREDDERSYDDE LØSNINGER LAGET AV MØBELSNEKKER. SOFT PAD CHAIR FRA VITRA OG BORDLAMPE JAMES FRA RUBN. FOTO: BIRGIT FAUSKE
SENGEN ER REDD OPP MED HVITT SENGETØY, VELURPUTER OG OG HAY-SENGETEPPET CRINKLE. PLANT BOX ER BRUKT SOM NATTBORD. FOTO: BIRGIT FAUSKE