Slik henger du opp bildene dine

Cecilie Svanberg bak Atelier by Mint Studio, har formgitt de nye kunstprintene vi har tatt inn i butikken vår. Vi har tatt en prat med henne for å lære av hennes skarpe blikk for estetikk og detaljer ... og for å finne ut hvor hun synes vi skal henge opp printene hennes!

Svanberg er oppvokst i Sandefjord, og reiste til København som 20-åring. Der studerte hun visuell kommunikasjon på Danmarks Designskole (Det Kongelige Danske Kunstakademi). Etter noen år hos diverse designbyråer startet hun i 2009 sitt eget byrå, Mintstudio. 

I seks år har norske Cecilie Svanberg drevet designstudioet Mintstudio i København, hvor hun utvikler visuelle identiteter og designer nettsider, kataloger og bøker for kunder i mote-, kultur- og interiørbransjen. Nå har den interiør- og kunstinteresserte designeren tatt steget videre, med en serie kunstprint som hun selger under navnet Atelier by Mintstudio. Hennes første printkolleksjon, The Hepworth Collection, er inspirert av den britiske skulptøren Barbara Hepworth.

miljøbilde av innrammet plakat

Plakat The Hepworth collection 02.

svart hvitt-bilde av kunstner Barbara Hepworth i hennes studio.

Inspirerende kvinne: Barbara Hepworth i arbeid med en treskulptur, 1963. (Foto: Val Wilmer © Bowness)

miljøbilde av innrammet plakat

Plakat The Hepworth collection 04.

Hvordan er ditt forhold til interiør?
Så lenge jeg kan huske har jeg gått veldig opp i interiør: Jeg ommøblerte alltid på rommet mitt og hadde en mening om hvilke gardiner mamma skulle kjøpe og hvordan sofaen skulle se ut. Jeg husker en episode hvor jeg var 8-9 år, da jeg synes at alt på rommet mitt skulle være hvitt. Jeg malte skrivebordet og veggene, som var i tre, hvite. Pappa, som er snekker og utrolig opptatt av at treet skal ha et naturlig uttrykk, ble rasende, og jeg ble satt til å vaske vekk all malingen. Siden den gang har faktisk alle veggene i barndomshjemmet mitt blitt malt hvite, og også det omtalte skrivebordet ... Det er jammen ikke lett å være forut for sin tid! 

Hvor og hvordan bor du nå?
Vi – mannen min og våre tre barn på 6, 12 og 14 år –bor i København, i et kvartale som kalles kartoffelrækkerne. Det består av engelskinspirerte mursteinsrekkehus fra slutten av 1800-tallet. Rekkehusene ble bygget for å tilby arbeiderklassen rimelige og hygieniske boliger, og det bodde tre familier i hvert hus. Selve huset er på 145 kvm, pluss en kjeller, fordelt på tre etasjer. Nå er de fleste husene modernisert, og det bor kun en familie i hvert hus. Det er små veier mellom husene, hvor barna leker og de voksne drikker kaffe. Og hvis været tillater det, spiser vi sammen ute på gaten. Det er som en liten landsby i storbyen. Samtidig tar det 10 min å gå til Strøget, så det er veldig sentralt.

Hvilke følelse ønsker du å skape i eget hjem? 
Jeg håper at de som kommer inn i hjemmet vårt synes det føles hyggelig her, og at det er tydelig at leves her – at tingene og rommene blir brukt. Og så forestiller jeg meg at man kan se at det bor folk her som liker vakre, funksjonelle ting som har kvalitet. 

Ved utgangen til hagen er familiens luftige og lyse spiseplass plassert, med innslag av friske farger og ulike typer treverk.

Fargerike objekter og kunst skaper liv og varme på det helhvite kjøkkenet. Plakat The Hepworth collection 04. 

Savnberg flytter gjerne rundt på ting og kunst, og lar hjemmet være i stadig i endring. 

Plakat The Hepworth collection 01.

Arvegods og fargerike objekter fyller hyllene sammen med den karakterfulle designlampen w153, designet av Inga Sempé for Wästberg. 

Hjemmet ditt er fylt med mange unike objekter. Hva skal til for at et objekt eller kunstverk får plass hos dere?
De fleste av mine ting er faktisk arvestykker, fra min og min manns familie. Alt fra koraller, hvaltenner, kunst til antikke japanske figurer. Hvis jeg selv skal investere i et objekt eller kunstverk, så må det appellere til meg på et følelsesmessig plan, og jeg går ofte etter stofflighet og farger når jeg velger noe til  hjemmet vårt. Samtidig som det må ha noe unikt eller snodig ved seg. 

Du har latt deg inspirere av Barbara Hepworth, hvorfor akkurat henne? 
Som kunstner og person er hun inspirerende fordi hun hadde suksess og trodde på sitt eget talent i en tid hvor kunstverden var mannsdominert. Hennes arbeider tiltaler meg, fordi hun evnet å skape noe storslått ut av enkle former, kombinert med stofflighet og farger. Den måten skulpturene opptrer i et rom, og taler til en, er veldig fascinerende.

Vakker, kreativ uorden: skisser, kunst og keramikk skaper liv i det lyse hjemmet. 

Plakater, The Hepworth Collection 02 og The Hepworth Collection 01. Safaristol, design Kaare Klint, Carl Hansen & Søn.

Du kommuniserer flere steder (på egen nettside, blant annet) at du synes det vakre ligger i detaljene. Hvordan gjør dette seg gjeldende når man innreder et hjem?  Det kan være den helt riktige fargen, stoffligheten på en pute eller en skål, eller måten objekter kombineres og snakker til hverandre. Eller det kan være kombinasjonen av bildene på en vegg. Men også pausene – de hvite, tomme flatene er viktige, slik at det skapes en rytme.

Hvilke produkter i nettbutikken vår tenker du ville passet fint til dine print?  1) Palmdale-sofaen fra Layered i Powder Pink er en drøm av en sofa, jeg elsker rosa og den vil være vakker sammen med printet Collection 04. 2) Jeg er veldig opptatt av belysning, og Akari Light 9AD, som har et blått mønster ville vært så vakker sammen med Collection 02. 3) Printene mine kan også fint henge i et barnerom og jeg synes Collection 05 ville henge vakkert sammen med Cloud lampe fra Ferm Living.

Hva er ditt neste kjøp?
Mitt neste kjøp skal være en Akari-lampen med ben og lyseblått mønster av Isamu Noguchi. Den er en nytelse for øyet og gir det vakreste lyset.

Har du et godt innredningstips du vil dele med OsloDecos lesere?  Jeg synes man skal gå etter kvalitet og godt håndverk. For de større investeringene, som sofa og stoler, kan man gjerne gå etter tidløse klassikere. Og for de mindre tingene ville jeg gått for det mer tidstypiske og fargerike. Tepper i god kvalitet er en god investering og er med på å samle og stramme opp et rom. Og så er lys utrolig viktig, jeg går selv for mange, små lyskilder og hvis man har taklamper skal de henge lavt og forholde seg til noe, som for eksempel et bord, et hjørne i rommet eller en stol. Jeg går også gjerne etter lamper som gjør noe mer ut av seg enn å bare være en lampe. En siste ting er at hvis man bor smått og har liten stue, synes jeg man skal droppe et stort sofabord, og i stedet ha flere, mindre bord. 

Hvor og hvordan tenker du at man skal henge opp dine kunstprint? 
Jeg synes man skal starte med å henge opp printene på et umiddelbart sted og gå og se på det i noen dager, for å se om det er det riktige stedet. Man skal ikke være redd for å flytte rundt på dem. Jeg flytter ofte rundt på bilder hjemme hos meg, slik at man ser de på nye måter. Fordi printene mine består av enkle former og farger, kan de både henge alene på en stor vegg, gjerne asymmetrisk plassert, eller være en del av en bildevegg. Til disse printene synes jeg det er vakkert med en smal eikeramme, men det kan også være fint med en ramme med farge! 

mintstudio.dk
atelierbymintstudio.dk